To Blog μας
5 Συμβουλές για μαθητές Λυκείου και Γυμνασίου για αποδοτικότερο διάβασμα
- 16/04/2021
- Αναρτήθηκε από: Κωνσταντίνος Λαμπριανίδης
- κατηγορία: Γενικά
Παρακάτω θα βρεις 5 αποτελεσματικές συμβουλές,ώστε να βελτιώσεις το διάβασμά σου και να γίνει αποδοτικότερο. Σίγουρα, δεν είναι μοναδικές, αλλά αποτελούν το αποτέλεσμα μακρόχρονης παρατήρησης, πολύχρονης εμπειρίας και αποδεδειγμένης εφαρμογής τους σε πολλούς μαθητές.
-
Οργάνωση
Κάθε μαθητής,που έχει στόχους και θέλει να τους επιτύχει, πρέπει να είναι σωστά οργανωμένος. Σε όλους τους τομείς ανεξαιρέτως. Στο χώρο του, το χρόνο του και ιδίως στο υλικό του. Στο τελευταίο θα σταθούμε κυρίως σε αυτό το άρθρο.
Αρχικά, ξεχωρίζουμε τα συγγράμματά μας. Βιβλίο, φροντιστηριακές σημειώσεις, βοήθημα και οτιδήποτε άλλο μπορεί να χρησιμοποιούμε για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Δεν χρησιμοποιώ ένα τετράδιο για όλα αυτά,αλλά έχω ένα ξεχωριστό για κάθε σύγγραμα ανά μάθημα. Π.χ. Στο μάθημα της Φυσικής,έχω ένα τετράδιο για το βιβλίο,ένα δεύτερο για τις φροντιστηριακές σημειώσεις, ένα άλλο με την ύλη των διαγωνισμάτων και τα επικρατέστερα θέματα αυτών και των εξετάσεων κ.ο.κ. Στο κάθε μάθημα, φροντίζω να αναγράφω αναλυτικά ημερομηνία, σελίδα, αριθμό άσκησης. Με αυτό τον τρόπο, έχω επιτύχει να γνωρίζω για την εκάστοτε άσκηση κάθε συγγράμματος,σε ποιο τετράδιο βρίσκεται και πότε την έλυσα. Αυτό θα με βοηθήσει να οργανώσω πολύ καλύτερα την επανάληψή μου κυρίως σε περίοδο εξετάσεων.
-
Κατανόηση της θεωρίας
Εφόσον έχουμε προηγουμένως οργανώσει σωστά το υλικό μας, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε πρώτη φάση στην κατανόηση της θεωρίας της κάθε ενότητας. Επιδιώκουμε να δίνουμε έμφαση στη θεωρία του μαθήματος,κατανοώντας και μαθαίνοντάς τη καλά,είτε αφορά θεωρητικά,είτε θετικά μαθήματα. Η σωστή κατανόησή της βοηθάει πολύ περισσότερο από όσο συνήθως πιστεύει η πλειονότητα των μαθητών και στα θετικά μαθήματα. Αρκετοί λανθασμένα πιστεύουν, ότι τα θετικά μαθήματα εστιάζουν απλά στην επίλυση της άσκησης. Ωστόσο,για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο απαιτείται πρώτα να καταλάβουμε εξ’ ολοκλήρου και σωστά τη θεωρία κατά την παράδοσή της στη φροντιστηριακή τάξη. Αυτό θα βοηθήσει και στην κατανόηση του προβλήματος, τον τρόπο επίλυσής του και εν τέλει στην επιτυχή απρόσκοπτη διαχείρισή του από τον ίδιο το μαθητή. Επίσης, πρέπει να αναφερθεί πως ο μαθητής είναι αναγκαίο να έχει ενεργό ρόλο κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Να ρωτάει όποια απορία του δημιουργείται, να συμμετέχει σε αυτό και στην επίλυση της εκάστοτε άσκησης χωρίς να διατηρεί παθητικό ρόλο. Σαφέστατα,κάτι τέτοιο είναι και στο χέρι του εκάστοτε διδάσκοντα,να το πετύχει.
-
Λανθασμένος τρόπος διαβάσματος
Έστω πως έχει ολοκληρωθεί το μάθημα κι ο μαθητής έχει λάβει τα καθήκοντά του για την επόμενη φορά. Ένας συνήθης λανθασμένος τρόπος σκέψης των μαθητών είναι να ασχολούνται μία μέρα πριν το επόμενο μάθημα με τις προς επίλυση ασκήσεις τους. Το αποτέλεσμα; Να μη θυμούνται πια το ίδιο καλά τη μεθοδολογία, να γίνονται αρκετά λάθη και να μην προκύπτει το αναμενόμενο,δηλαδή η σωστή διεκπεραίωση του θέματος .Επιπλέον,ο μαθητής δεν έχει αρκετό χρόνο προκειμένου να αφιερώσει για να σκεφτεί, να κατανοήσει και να επιλύσει την άσκηση.
-
Αποτελεσματικότερος τρόπος διαβάσματος
Αυτό που χρειάζεται κάθε μαθητής,οποιασδήποτε βαθμίδας, και οφείλει να πράξει είναι μία μέρα μετά την παράδοση του μαθήματος και εφόσον έχει κατανοήσει τις ασκήσεις που λύθηκαν στην τάξη να τις ξαναλύσει μόνος του. Έχει πολύ μεγάλη διαφορά να βλέπω και να κατανοώ μια λυμένη άσκηση από το να κληθώ να την ξαναλύσω ο ίδιος. Όταν το καταφέρνω,προχωρώ στην κατάκτησή της, αφομοιώνοντας πλήρως τη μεθοδολογία. Συμπέρασμα: Δεν διαβάζω απλά αυτά που κάναμε στην τάξη,αλλά τα μελετάω,τα αφομοιώνω και τα ξαναλύνω. Έπειτα, είμαι έτοιμος να προχωρήσω και να διαχειριστώ με μεγαλύτερη άνεση τις άλυτες ασκήσεις που μου έχουν ανατεθεί για το σπίτι.
-
Επανάληψη, η μήτηρ της μαθήσεως
Όπως αναφέρει και η γνωστή αρχαιοελληνική ρήση, η επανάληψη είναι “η μητέρα της μαθήσεως”. Όπως έχει ειπωθεί και παραπάνω είναι προτιμότερο,να λύνουμε τις εργασίες μας, όχι την τελευταία μέρα πριν την παράδοσή τους-που ενδεχομένως να μην προλάβουμε καν- αλλά να δίνουμε χρόνο μέσα στην εβδομάδα,λύνοντας καθημερινά μέρος των καθηκόντων μας. Συμπέρασμα:Το μυαλό κατανοεί και αφομοιώνει καλύτερα τις ασκήσεις και τη μεθοδολογία εάν τις δουλεύουμε συχνότερα και σταδιακά σε σύγκριση με τη μαζική και χαοτική ανάγνωσή τους . Ασχολούμαστε καθημερινά,με όλα μας τα μαθήματα και εκπαιδεύουμε σταθερά το νου μας.
Όπως είπαμε και στην αρχή, αυτές οι συμβουλές δεν είναι και οι μοναδικές. Για άλλους μαθητές θα δουλέψουν περισσότερο και για άλλους λιγότερο. Δοκίμασέ τες, κάνοντας τις δικές σου δοκιμές και πειραματισμούς και κράτησε αυτές που είναι αποτελεσματικότερες για εσένα,καταλήγοντας στις δικές σου αλήθειες!