Στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Έκθεσης ,οι μαθητές μας της Β’ τάξης του Λυκείου,θα κληθούν να σχηματίσουν σαφή άποψη και διευρυμένη γνώμη επί μιας σειράς θεματικών ενοτήτων και να παράξουν τα δικά τους κείμενα .Οι θεματικές αυτές σχετίζονται με τους παρακάτω τομείς:
- Πληροφόρηση και δημοσιογραφία
- Τύπος
- ΜΜΕ
- Εργασία
- Επιλογή Επαγγέλματος
- Στερεότυπες αντιλήψεις
- Φυλετικός και κοινωνικός ρατσισμός
- Χρόνος και σύγχρονη καθημερινή ζωή
Μάλιστα,αυτές οι ενότητες θα υποστηρίζονται από μέρους μας με τη χορήγηση εκπαιδευτικού υλικού,αναλύσεων,σχεδιαγραμμάτων,εκθέσεων και διόρθωση αυτών .Οι επιδιωκόμενοι στόχοι είναι αυτοί που τέθηκαν και κατά τη διάρκεια της προηγούμενης τάξης,μια και η ύλη των δύο τάξεων βρίσκεται σε άρρηκτη μεταξύ τους σχέση κι αλληλεπίδραση. Έγκειται στον εντοπισμό και την αναγνώριση βασικών στοιχείων των κειμένων,αλλά και των ειδολογικών τους χαρακτηριστικών. Ως τέτοια ορίζονται:το θέμα των εκάστοτε κειμένων,ο χωρο-χρόνος,οι βασικές ιδέες-νοηματικά κέντρα(ή θεματικοί άξονες),ο τρόπος οργάνωσής τους,εντοπισμός του επικοινωνιακού πλαισίου,κριτικός στοχασμόςκι αναστοχασμός, σύνθεση προσωπικών κειμένων, αναγνώριση κειμενικών ειδών, κατανόηση λέξεων και μορφοσυντακτικών φαινομένων.Ως τέτοια λογίζονται,λ.χ. η Ενεργητική/Παθητική σύνταξη,η χρησιμότητα των σημείων στίξης και οι λειτουργίες της γλώσσας.
Αφήσαμε για το τέλος τη Λογοτεχνία και το γεγονός, ότι η συνεξέτασή της με τη Γλώσσα στη Γ’ Λυκείου,επιτάσσει ως αναγκαία την έναρξη της προετοιμασίας και εξοικείωση,ήδη από τη Β’ Λυκείου .Το μάθημα στο σχολείο επικεντρώνεται στην ελεύθερη επιλογή από το διδάσκοντα/ουσα κειμένων του βιβλίου ή και αδίδακτων,προερχόμενων από την παλαιότερη και τη νεότερη λογοτεχνία .Απώτερος στόχος και σε αυτά τα κείμενα, η σταδιακή μεθοδική επίτευξη των παρακάτω:
- κατανόηση των κειμένων και ερμηνεία
- μετασχηματισμός και παραγωγή κειμένων
- αναστοχασμός
- διακειμενική μελέτη.