Η διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α΄Λυκείου,καθώς και η εξέταση αποκτούν μια ριζικά διαφορετική εικόνα,συγκρίσει με ό,τι ακολουθήθηκε κατά τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου.Ο τρόπος οργάνωσης των διδακτικών εγχειριδίων όλων των τάξεων του Λυκείου προσιδιάζει,καθότι ουσιαστικά πρόκειται για παρουσίαση διδακτικής ύλης σε συνέχειες.Οι στόχοι,οι εξετάσεις και τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα χαρακτηρίζονται από πλήρη πολυσχιδία.
Έμφαση, κυρίως,δίδεται στην ικανότητα των μαθητών να κατανοούν και να ερμηνεύουν τα κείμενα,προκειμένου να χαράξουν τη δική τους γνωσιακή πορεία.Σε αυτό συμβάλλει και η εξέταση της Ν. Γλώσσας με τη Λογοτεχνία που είναι πλέον κοινή.Αποζητάται η αυτενέργεια και η ανάδειξη της κριτικής σκέψης των μαθητών.Αναλαμβάνουμε κι εμείς από μέρους μας να την καλλιεργήσουμε,κατά τα προβλεπόμενα,τόσο μέσω διδαγμένων,όσο και μέσω αδίδακτων λογοτεχνικών ή μη κειμένων.
Τοιουτοτρόπως,η τρέχουσα ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει:
- Ανάγνωση-Κατανόηση-Ανάλυση κειμένων.
- Παραγωγή και διεύρυνση γραπτού,προφορικού λόγου και λεξιλογίου.
- Ενασχόληση με τη μορφή και τα βασικά χαρακτηριστικά των κειμένων και μετασχηματισμούς αυτών.
- Κριτικό σχολιασμό ή παραγωγή κειμένων.
- Αναθεώρηση κι αναστοχασμό παραγωγής κειμένων.
Επίσης,οι θεματικές ενότητες που προβλέπονται να παρουσιαστούν είναι οι κάτωθι:
- Γλώσσα-Γλωσσομάθεια-Γραπτός/Προφορικός Λόγος
- Αναλφαβητισμός
- Ψηφιακός γραμματισμός
- Διάλογος
- Εφηβεία/Αγάπη και έρωτας/Γηρατειά και νεότητα
- Ενδυμασία-μόδα
- Παρελθόν,παρόν και μέλλον
- Η αξία του γέλιου στη ζωή μας.
Τέλος, στα πλαίσια της Ν.Λογοτεχνίας οι μαθητές μας σταδιακά θα εξοικειώνονται με κειμενικά είδη,σχήματα λόγου , αφηγηματικές τεχνικές,ρεύματα,μαθαίνοντας βασικά στοιχεία βιογραφίας γνωστών Ελλήνων λογοτεχνών και ποιητών.Θα δρομολογηθεί η οικείωσή τους με τα κείμενα,η ερμηνευτική-σημασιολογική ή συγκριτική προσέγγισή τους ως πράξη δημιουργίας και όχι αποστήθισης.