Η διδασκαλία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών της Α΄Λυκείου, καθώς και η εξέταση, αλλά και το σχολικό εγχειρίδιο απέχουν εντελώς από όλα όσα οι μαθητές έχουν γνωρίσει στο Γυμνάσιο. Βέβαια, είναι η στιγμή που οι μαθητές καλούνται συντονισμένα να επιστρατεύσουν όλες εκείνες τις γνώσεις, που σταδιακά έλαβαν ανά την εκάστοτε γυμνασιακή χρονιά. Πρόκειται, για απαιτητική χρονιά για όσους επέδειξαν συνέπεια κατά τα προηγούμενα χρόνια και άκρως κρίσιμη για εκείνους που καταφθάνουν με διδακτικά κενά. Ωστόσο, είναι μια ευκαιρία για όσους το επιδιώξουν και μας εμπιστευθούν, τα όσο με χειμερινά, όσο και με θερινά μαθήματα στήριξης, να καλύψουν ενόψει των δύο τάξεων του Λυκείου, όλα όσα προηγουμένως είχαν αμελήσει.
Αναφορικά με την ύλη παρουσίασης του μαθήματος, γίνεται η πρώτη συστηματική γνωριμία των μαθητών με την ιστοριογραφία. Διαβάζονται κείμενα του πιο προσιτού στα παιδιά Ξενοφώντα, αλλά και του εγείροντος απαιτήσεις, ιδιόμορφου στη γλώσσα και το ύφος Θουκυδίδη. Έρχονται σε επαφή με βιογραφικές πληροφορίες και των δύο ,στα πλαίσια εισαγωγών ,όπου απαιτείται η κατανόηση και η απομνημόνευσή τους, με σκοπό την αξιοποίησή τους σε ασκήσεις. Αμιγώς εισαγωγικές ερωτήσεις συνήθως δε ζητούνται. Ωστόσο, εξετάζεται το γλωσσικό, ερμηνευτικό και ιστορικό πλαίσιο των κειμένων των δύο συγγραφέων.Η διδακτέα ύλη περιλαμβάνει ενότητες από το Β’ Βιβλίο των ‘’Ελληνικών’’ του Ξενοφώντα και από το Γ’ Βιβλίο των ‘’Κερκυραϊκών’’ του Θουκυδίδη.
Γνώσεις που οι μαθητές πρέπει να κατακτήσουν,σχετίζονται με:
- Μετάφραση κειμένων και εποπτεία των ήδη μεταφρασμένων.
- Κατανόηση κειμένων και του επικοινωνιακού πλαισίου τους.
- Γνώση λεξιλογίου.
- Γνώση μορφοσυντακτικών δομών,όπως:υποκείμενο,αντικείμενο,κατηγορούμενο,κατηγορηματική μετοχή,ομοιόπτωτοι-ετερόπτωτοι ονοματικοί προσδιορισμοί,Παρατακτική-Υποτακτική σύνδεση,είδη δευτερευουσών προτάσεων.
- Γνώση Γραμματικής,δηλαδή:κλίση ρημάτων όλων των κατηγοριών ,ουσιαστικών όλων των κλίσεων,επιθέτων και αντωνυμιών.